Služba je určena k vystavení webových stránek na vybrané doméně včetně použití emailových adres v této doméně.
Vysvětlení základních součástí služby:
Doménové jméno je například mojedomena.cz
- aby tento název fungoval (mohly zde být stránky a chodit maily), musí být tento název uveden u registrátora včetně jmenných serverů (DNS), které zajišťují nasměrování domény na konkrétní stroj v internetu.
Trustica s.r.o. registruje domény prostřednictvím partnerství s autorizovaným registrátorem - Active24. Také disponuje jmennými servery, které mohou být k doméně nastaveny. Tyto servery zajistí, že požadavek odeslaný na danou doménu je nasměrován na určitý server v internetu. To může být server zákazníka (housing), nebo vyhrazený prostor na serveru firmy Trustica - potom mluvíme o webhostingu.
Registrátor eviduje ke každému názvu domény dva jmenné servery (primární DNS server a sekundární DNS server), které definují tyto základní informace o doméně:
Oba jmenné servery obsahují stejné informace - jde o redundanci z hlediska zajištění spolehlivosti.
Zákazník si sám nebo prostřednictvím firmy Trustica zakoupí doménové jméno u vybraného registrátora a nechá ho nasměrovat na DNS firmy Trustica. Ta mu pak nabídne jednu z následujících možností:
Server, na který je směřována pošta se typicky označuje jako mailserver. Server na který jsou směřovány ostatní požadavky se nazývá webserver, jelikož zde jsou uloženy stránky WWW.
Pokud má zákazník vlastní server a změnil jeho IP adresu, může požádat o Změna doménových záznamů.
Má-li zákazník hostované emailové schránky dané domény u Trustica s.r.o., pak je jeho pošta doručena na poštovní server (mailserver) ms.trustica.cz
. Ten poštu přijímá a uchovává nebo ji předává dál. Je vybaven antivirovým filtrem a ochranou proti nevyžádané poště.
Správa poštovních schránek je možná pomocí webového rozhraní - viz. Správa poštovních kont přes QMailAdmin.
Čtení pošty je možné přes webového rozhraní - viz. Návod na použití webmailu SquirrelMail; nebo lze poštu stahovat do vybraného poštovního klienta - viz. Čtení elektronické pošty.
Server nevyžádanou poštu neodstraňuje, ale pouze označuje. Aby poštovní klient nezobrazoval nevyžádanou poštu, je třeba jej nastavit - viz. Filtrování nevyžádané pošty.
Pokud má zákazník hostované webové stránky pak jsou tyto uloženy na tzv. webserveru.
Aby se zákazníkovi na jeho doméně zobrazovaly jeho stránky, musí je nahrát na webserver pomocí protokolu FTP - viz. FTP přístup k hostované doméně.
Stránky mohou být statické (pouze HTML) nebo mohou používat programovací jazyky.
Při tvorbě webových stránek lze použít různé programovací jazyky.
Do HTML kódu lze vložit programový kód, který je prováděn v prohlížeči u návštěvníka. Typicky se jedná o JavaScrip, Java, Flash apod. Podporované jazyky záleží čistě na prohlížeči (a modulech) návštěvníka.
Tyto jazyky běží přímo na serveru a ke klientu je posílán pouze jejich výstup (v podobě hotového HTML). Tyto jazyky musí být podporovány na serveru a mohou ke svému fungování vyžadovat napojení do databáze. Typicky se jedná o jazyky PHP, Perl, JSP, Ruby apod.
Servery Trustica s.r.o. podporují tyto jazyky v uvedených verzích:
Jazyk \ Server | vw1 | vw2 |
---|---|---|
PHP | 4.4 | 5.2 |
Perl | 5.8 | 5.8 |
Ruby | 1.8 | - |
Na přání lze nainstalovat i další jazyky.
Výpis PHPinfo sdělíme na požádání.
Dynamické stránky mohou požadovat pro svůj provoz přístup do databáze.
Stroje Trustica nabízejí uživatelům tyto databázové servery:
Databáze \ Server | vdb1 | vdb2 | vdb3 |
---|---|---|---|
MySQL | 4.0 | 4.1 | 5.0 |
PostgreSQL | 7.0 | 8.0 | - |
Pokud uživatel zvolí variantu služby s databází, vybere si na kterém stroji ji chce mít. Potom mu bude při vytváření účtu zaslán název databáze a přístupové údaje.
Pokud má zákazník hostované webové stránky pak může zjistit jejich návštěvnost z logů pro jeho doménu. Může v nich také nalézt chyby ke kterým došlo při běhu jeho stránek (pokud jsou napsané v některém ze serverových programovacích jazyků).
Logy jsou umístěny v podadresáři logs
v domácím adresáři na serveru pro danou doménu.
Zákazník má možnost zaplatit si nasazení služby webalizer nebo awstats, která automaticky zpracovává logy k vybrané doméně a vytváří přehled přístupu do tabulek a grafů (denní, měsíční, roční, podle hostů, zemí, jazyků atd.).
Pro zpracování logů může uživatel sám použít dostupné online o offline nástroje, například:
Chyby vzniklé při běhu webové aplikace se zpravidla zapisují do logu webové serveru. Proto zde najdete kromě záznamů o přístupech také chybové logy. Zde je možné dohledat jaké problémy mají stránky bežící na serveru.